Jak dopasować akustykę do stref w biurze?

Udostępnij

Skończyły się czasy otwartej przestrzeni biurowej z rzędami biurek w centrum. Pomysł ten miał poprawić komunikację, zmniejszyć dystans między pracownikami, kierownictwem i pobudzić kreatywność. Okazało się jednak, że jest obarczona problemami.

Cel został osiągnięty. Zburzenie ścian symbolizowało i dosłownie znosiło podziały, otwierało przestrzeń. Firmy dostrzegły w tym szansę na oszczędności i przyjęły pomysł w innej formie. Równowaga jest jeszcze lepsza, gdy w jednym pomieszczeniu można znaleźć więcej stanowisk. Rozproszeni pracownicy są mniej produktywni, pracują wolniej i popełniają więcej błędów. To negatywnie wpływa na dolną linię, zarówno pod względem finansowym, jak i finansowym. Poziom stresu zwiększa hałas, który jest wymieniany jako największy wróg pracowników.

Dni otwartej przestrzeni biurowej z rzędami biurek w centrum już minęły. Pomysł, który miał zwiększyć efektywność komunikacji, zmniejszyć dystans między pracownikami, kierownictwem i pobudzić kreatywność, okazał się problematyczny.

Cel został osiągnięty. Zburzenie ścian symbolizowało i dosłownie znosiło podziały, otwierało przestrzeń. Firmy dostrzegły w tym szansę na oszczędności i przyjęły pomysł w innej formie. Równowaga jest jeszcze lepsza, gdy w jednym pomieszczeniu można znaleźć więcej stanowisk. Rozproszeni pracownicy są mniej produktywni, pracują wolniej i popełniają więcej błędów. To negatywnie wpływa na dolną linię, zarówno pod względem finansowym, jak i finansowym. Poziom stresu zwiększa hałas, który jest wymieniany jako największy wróg pracowników.

Podziały w nazwie społeczności

Na atrakcyjność przestrzeni biurowych może wpływać zastosowane w nich wyposażenie. Powinno być ono zgodne z aktualnymi trendami i dostosowane do działalności użytkowników. Nowoczesne firmy budowane są na spontanicznych i zaplanowanych interakcjach. Liderzy zespołów rozumieją, że kreatywność wymaga swobody. Na porządku dziennym jest obecnie dzielenie przestrzeni biurowej na strefy kreatywne i formalne.

Wyznaczanie stref

W każdym biurze można wyznaczyć przynajmniej jedną strefę funkcjonalną. Część formalna powinna obejmować m.in. strefę pracy skupionej lub strefę biurową, strefę spotkań formalnych, przestrzeń konferencyjną, przestrzeń audytorium. Oczywiście nie wszystkie obszary są wymagane w każdym przypadku. Kluczowa jest część kreatywna, która odpowiada za stworzenie warunków do rozwoju.

Optymalna funkcjonalność wymaga zaplanowania lokalizacji poszczególnych obszarów w taki sposób, aby zapewnić bliskość przestrzenną działów. Spotkanie odbywające się w nieformalnym otoczeniu często może przerodzić się w spotkanie ekspertów lub wymianę pomysłów. Ważne jest, aby rozważyć zapotrzebowanie na ten rodzaj komunikacji.

Funkcje poszczególnych obszarów, pożądany komfort akustyczny i poziom głośności w danym miejscu powinny być brane pod uwagę przy podziale na strefy. Czynniki te są kombinacją warunków obiektywnych, takich jak lokalizacja czy wielkość poszczególnych pomieszczeń oraz zmiennych, takich jak czynnik ludzki czy charakter wykonywanych projektów. Łatwiej jest stworzyć plan rozmieszczenia obejmujący poszczególne strefy, jeśli nie wiąże się to z instalacją stałych przegród. Coraz popularniejsze są przestrzenie otwarte, które pozwalają na zastąpienie ścian lekkimi produktami akustycznymi. Dzięki temu można zaaranżować wnętrze zgodnie z własnymi preferencjami.

Ciszej...

Rosnące zapotrzebowanie na elastyczność napędza wysiłki zmierzające do tworzenia przestrzeni współpracy, podczas gdy indywidualne stanowiska pracy są przesuwane na dalszy plan". Są to najbardziej wymagające akustycznie obszary w biurze, co jest błędem. Koncentracja jest priorytetem. Dlatego ważne jest, aby zmniejszyć hałas zewnętrzny, aby pracownik miał maksymalny komfort.

Częstym rozwiązaniem są panele akustyczne, zwłaszcza przy biurkach. Stanowią one pierwszą barierę przed niepożądanymi dźwiękami. Biurko nie musi być jedyną opcją dla skoncentrowanego miejsca pracy. Kabiny akustyczne to świetna opcja, zwłaszcza w przypadku dynamicznych zawodów.

Sale konferencyjne powinny mieć dobrą akustykę. Dźwięk nie powinien uciekać na zewnątrz ani docierać do wnętrza. Pogłos jest problemem w telekonferencjach, dlatego ważne jest jego ograniczenie.

System kabin akustycznych Hako Meeting jest bardzo praktycznym rozwiązaniem. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom wnętrze jest wytłumione i odseparowane. Szklane ściany zapewniają przestrzeni przestronność, światło dzienne i kontakt z innymi obszarami biura.

Otwartość

Różne strategie są wymagane dla przestrzeni wspólnych, półotwartych obszarów współpracy i ciągów komunikacyjnych. Rozmowy te są swobodne i spontaniczne. Według psychologów i specjalistów od rynku pracy, taka komunikacja jest częstsza i bardziej wartościowa podczas projektów. Dobrym pomysłem jest, aby biuro miało wystarczająco dużo miejsca w różnych lokalizacjach.

Miękkie, tapicerowane meble mogą pochłaniać dźwięk. Sofy i fotele z wyższymi ściankami, solidnymi siedziskami i gęstszymi poduszkami mogą zwiększyć komfort akustyczny. Pochłaniają one dźwięk i tworzą akustyczne nisze.

Innym rozwiązaniem jest umieszczenie sali konferencyjnej w pobliżu miejsc formalnych. Stanowiska multimedialne można wyposażyć w systemy przechowywania lub dobrze zaaranżowane systemy kabinowe.

Wszystkie strefy socjalne, ciągi komunikacyjne i stołówki pracownicze powinny być kontrolowane, aby zapobiec spieszeniu się z rozmową. Aby hałas nie przeszkadzał pozostałym pracownikom, ważne jest, aby ograniczyć go do minimum. Pomocne mogą być miękkie materiały lub systemy wolnostojących paneli. W holach i korytarzach należy unikać prostych kształtów, które odbijają dźwięk. Bardzo pożądane są lady recepcyjne o półokrągłych, a nawet nieregularnie zagiętych formach oraz meble tapicerowane.

Zmiany, zmiany...

Komunikacja twarzą w twarz jest nadal ważna w codziennym życiu pracowników, pomimo postępu technologicznego. Każda sytuacja jest wyjątkowa i każda ma swoją specyfikę, która bezpośrednio wpływa na rozwiązania przestrzenne i akustyczne.

Komfort staje się coraz ważniejszy dla pracowników, którzy są świadomi jego wpływu na produktywność. Nowoczesne biura dostosowują się do różnych preferencji. Jest to kwestia, która nie wymaga żadnych konwencji. Wszyscy pracownicy muszą jasno określić i uszanować podział na strefy skupienia i integracji, strefy formalne i kreatywne, miejsca ciszy, radosnego gwaru oraz rejony formalne. Powstała w ten sposób przestrzeń łączy to, co najlepsze zarówno w open space, jak i w systemie biurowym, minimalizując jednocześnie jego wady.